Asalia | Livsstil og mote

Nytt inn fra Iran

• 26.06.2016 - 17:22

God søndag! Har du hatt en fin helg? Jeg fikk aldri postet dette innlegget med mine innkjøp fra Iran.

Jeg måtte ha ansiktsmaske, øyekrem, pinsett og hårklype. Har du sett slik pinsett før? Ser ut som en saks. I tillegg kjøpe jeg annet kjedelig som sjampo, balsam og ansiktskrem.

Svart bukse passer til det aller meste.

Haha, så rare bena mine ser ut. Forsøkte for en gangs skyld å ha på meg mine nye klesplagg, men vet ikke om det ble noe bedre.. Haha. Jeg måtte brette opp buksen siden den var for lang! Jeg trodde jeg ikke kom til å finne lange nok bukser i Iran, siden de fleste der er en del lavere enn meg.

Beige bukse med press. Den var litt tykk i stoffet, så denne kommer jeg til å bruke mer på høsten og vinteren.

Ganske grei lenge på den.

Dette var det eneste skoparet jeg kjøpte. De er ikke fra Aldo. Skjønner ikke hvorfor alt må være fake i Iran, haha. Det selger vel bedre.

Lette og komfortable sommersko.

En liten trillekoffert til å ha med på flyet som får plass i kabinen. Veldig praktisk, istedenfor å drasse på en tung bag som jeg har gjort tidligere.

Jeg kjøpte også enda en bukse og et belte som jeg viste i dette innlegget. Stort mer var det ikke. En gave til O som var en t-skjorte.

#innkjøp #nyttinn #klær #skjønnhet

DAMEN I BURKA BA MEG OM Å FLYTTE MEG

• 08.06.2016 - 19:58

Jeg hadde ikke trodd at jeg noen gang kom til å befinne meg midt inne på et bønnerom. Ikke i Norge. Ikke i Iran. Hvordan havnet jeg der?

Jo, han som tok meg med på shopping er jo muslimsk. Så da må han jo be i løpet av dagen. Vi dro til den øverste etasjen på basaren. Da han var på vei inn til bønnerommet for menn, ba han meg gå inn på bønnerommet for kvinner. Jeg ble ganske satt ut og tenkte at jeg kunne jo vente utenfor! Så da tok jeg av meg skoene, satte de i hyllen og gikk inn. Det var et olivengrønt mønstrede forheng som skilte dame- og manneavdelingen. Veggene så ut som lysegul mur og noe grå granitt. Persiske, mønstrede og røde tepper dekket gulvet.

Jeg satt meg helt fremst midt mellom alle damene i burka. Siden det var en ledig plass akkurat der. Det var trangt med alle posene mine og vesken min. Tydeligvis tok jeg for mye plass da jeg kjente en hånd dyttet meg forsiktig fremover på den nedre delen av ryggen min. Okei, tenkte jeg. Damen ved siden av hun som rørte meg sa høflig på farsi at det var bedre plass lengre bak og at det sikkert var bedre for meg. Så flyttet jeg meg til hjørnet.

Jeg hadde ingen verdens ting å gjøre der, følte det var rart og ubehagelig å være der. Da jeg tenkte at dette kunne jeg skrive et blogginnlegg om. Så jeg gjorde min observasjoner og noterte på mobilen. En lakket negler, en tok på maskara med et lommespeil, en annen fikset sminken med et annet lommespeil. De fleste pratet med sin sidekvinne. Noen helt fremst og i midten ba, de med burka som så mest religiøs ut. En annen pratet i telefonen og en annen skrev tekstmelding. To kvinner hadde med seg små barn. Vi var rundt 25 kvinner på cirka 30 kvadrat, ikke kjempegod plass akkurat.

Jeg følte meg nesten kriminell der jeg satt og tok snikbilde. Det var en ung jente som satt ved siden av min venstreside. Jeg var litt redd for at hun skulle se jeg tok snikbilde, så jeg skrudde lysstyrken på mobilen helt ned slik at skjermen nesten ikke syntes. Etter å ha ventet inne på bønnerommet i cirka et kvarter, så jeg endelig Ali som viste med et tegn at han var ferdig og at jeg kunne komme. Da jeg kom hjem spurte jeg mamma om det var ok å legge ut et slikt bilde som dette. Hun sa det var greit så lenge ikke noen ansikt var synlige. :)

Tanken var jo bare å skrive et blogginnlegg om en annerledes erfaring. Blogginnlegg blir ikke helt det samme uten bilder.

Har du noen gang vært i et bønnerom?

Jeg hadde vel sett for meg at alle som satt der kom til å be, gjøre seg ferdig og dra.

#reise #ferie #tehran #iran #midtøsten #asia #erfaring #bønnerom

WHERE TO GO EAT IN TEHRAN

• 06.06.2016 - 22:16

Eram Hotel

food restaurant tehran iran

Her spiste mamma og jeg den siste kvelden jeg var i Iran. Litt usikker på om hotellet bare heter Eram Hotel eller Eram Grand Hotel. Veldig bra mat. Kjipt for meg at jeg var syk, hadde utrolig dårlige apetitt og kunne ikke spise grønnsaker, haha. For oss to ble det til sammen cirka 240 kroner som til å være Tehran er dyrt for mat ute på restaurant.

Yum yum! All the good stuff.

På vei inn på restauranten til Eram Hotel.

food restaurant tehran iran

Restauraten var en del av Eram Hotel. Det var sykt fint i resepsjonen som jeg gikk innom for å spørre om toalettet. Ordentlig luksushotell.

Moslem

Her spiste vi på Moslem. Jeg måtte få min iranske venninne til å tolke og oversette navnet på restauranten. Du ser skiltet på bildet under. Veldig god mat her også. Kebab, stekt tomat, ris og alt annet som hører til. Det ble cirka 110 kroner for mat for oss to til sammen.

food restaurant tehran iran

Det var lang kø for å komme inn på Moslem. Kø i hele trappen og ut av restauranten faktisk. Det var enda mer kø da vi dro. Det var bare såvidt vi fant et par ledige sitteplasser. Det forstår jeg godt.

Mehdi pizza

Mormor sier at det ikke er bra å spise pizza overalt i Tehran, men at Mehdi er best. Tykk pizza med masse kjøtt og ost! Nam. Jeg skulle tatt et bilde av pizzaen etter at jeg hadde tatt meg et tygg. Digg med masse ost. ♥ Cirka 40 kroner for en pizza.

food restaurant tehran iran

Pizzaen min som jeg hadde skrevet navnet mitt på, hehe.

#mat #food #tehran #iran #midtøsten #asia #review #mehdi #eramhotel #moslem

BILDEDRYSS FRA TEHRAN, IRAN DEL 2

• 31.05.2016 - 18:30

Enda litt flere random bilder fra turen min.

tehran iran reise

Det var sterk sol og deilig temperatur.

Vi hadde vært på bazar og tok oss en drikkepause.

Vi fant en restaurant og dette forsynte jeg og Ali oss med. Det var en slags salatbuffe. Nam nam! Brokkoli i salaten var digg. Jeg bestilte både vann og dough til maten. Dough er så godt! Det er en iransk yoghurtdrikk.

tehran iran reise

Dette er en slags kylling kebab med stekt tomat ♥ Til dette må man spise rå løk! Det spurte jeg om etter jeg hadde tatt bildet. I tillegg er det godt med noe syrlig på kebaben, i dette tilfelle fikk vi sitronvann (den grønne pakken). Safran i risen og smør på risen er også et must til dette måltidet.

Vi dro til en gate hvor de har sikkert nærmere 100 butikker med nesten bare sko og vesker! Tror vi vandret rundt i butikkene i to timer. Skikkelig jålesko dette, hehe. Ikke helt min stil. De hadde så klart veldig mange forskjellige skobutikker.

Obs obs! Warning warning. Sykt mye fake.

Sko sko sko sko. Jeg fant bare et par jeg likte ironisk nok, hahaha. I en av de første butikkene vi var også.

tehran iran reise

På toppen av en moske tror jeg.

De er litt fine da.

Dette var rett før vi landet i Doha om jeg ikke tar helt feil. Skikkelig herlig farge på vannet! I love it.

Jeg begynte å tenke på noe i taxien på vei til flyplassen i Tehran. Jeg tenke at når jeg kom tilbake til Norge, ville jeg gå med den dypeste utringningen som en slags motreaksjon. Siden kvinner er nødt til å gå tildekt i Iran. Synes det er så urettferdig at menn kan gå kledd som de vil og ikke kvinner. Jeg følte meg undertrykt på et vis. Kvinneundertrykkelse er et fint ord på det.

#tehran #iran #midtøsten #asia #reise #ferie #blogg

BILDEDRYSS FRA TEHRAN, IRAN

• 30.05.2016 - 20:42

Nå har jeg kommet tilbake fra Iran. Det har vært en fin ferie. Veldig koselig og hyggelig å se både mamma og mormor igjen. Kjempedeilig med en ordentlig ferie hvor jeg slapp å lage mat og gjøre husarbeid, woho!

Må bare fortelle litt om filmene på flyet, haha. På flyene fikk jeg sett tre filmer jeg likte godt. Den første filmen var "The Intern", som handler om en 70-åring (Robert De Niro) som skal starte som intern i en motebedrift. Den andre filmen var "He's just not that into you" med flere kjente skuespillere som Jennifer Aniston, Scarlett Johansson, Ben Affleck og Drew Barrymore. Jeg husker for lenge siden at jeg ville se den, men så ble det aldri. Det er en litt klein komedie, men likevel morsom og bra.

Den tredje filmen heter "Joy". Jeg valgte den fordi Ida Wulff hadde anbefalt den på bloggen sin. Jeg var egentlig veldig skeptisk og trodde ikke det var en film for meg i det hele tatt. Vet ikke helt hvorfor, men jeg har aldri før sett en film hun har anbefalt og jeg liker ikke alltid filmanbefalinger generelt, haha. Liker å finne ut av ting selv. Så viste den seg å handle om ei beintøff forretningsdame som aldri ga opp, selv når alle andre gikk henne imot. Veldig inspirerende. En film alle med en gründerspire i magen burde se. Følte at filmen ikke bare viste et perfekt (familie)liv. Livet er ikke alltid en dans på roser.

tehran iran

Veldig fin dekor på bygningen. Ser i ettertid at søppelbøtte står litt i veien.

Random bildet av en fargerik rundkjøring.

Ganske random bilde det her også. Nesten alle som kjører motorsykler i Tehran kjører uten hjelm. Hørte at rundt 800 dør i motorsykkelulykker årlig. Vet ikke om det stemmer, eller om det var i hele Iran eller bare i Tehran. Uansett så er det veldig mange. De fleste er definitivt menn. Så også motorsyklister med både kone og barn på uten hjelm noen av de.

tehran iran

Dette var et sted vi var på og så litt på klær og diverse. De hadde veldig mye forskjellig her, egentlig alt mulig. Alt fra gull til sminke og sengetrekk.

Veldig stort.

På den røde benken satt jeg og ventet på at han som tok følge med meg, skulle be. Inn til venstre ved alle de skapene går mannfolk inn for å be.

Da kunne jeg like så godt ta en selfie mens jeg ventet.

tehran iran

Note to self: Ikke still meg rett ved siden av en søppelkasse når jeg skal bli tatt bilde av.

Mye spennende, annerledes og fin arkitektur i utlandet.

Fascinerende. Dette må jo være håndlagd, tenk så lang tid det må ha tatt å få ferdigstilt denne bygningen.

#reise #ferie #utland #midtøsten #asia #arkitektur ##tehran #iran #blogg

Jeg kommer til å legge ut flere bilder fra turen. Ha en fortsatt fin kveld! :-)

Følg meg her

Jeg har studert markedskommunikasjon og ble ferdig sommeren 2016. For tiden jobber jeg deltid som modell hos SB Produksjoner og statist. Jeg er også med som frivillig i BI Alumni sin nettverksgruppe for markedsføring. Håper du liker bloggen min og vil følge meg. Dersom du ønsker et bloggsamarbeid eller å sponse meg, ta kontakt på asalia_blogg@hotmail.com